يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۸ - ۱۷ دی ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون که به زودی تولید فیلم سینمایی نبرد غیر ممکن را آغاز خواهد کرد، با بیان اینکه این اثر به احتمال زیاد برای اکران در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر آماده نخواهد شد می‌گوید : "نبرد غیر ممکن" با فاصله گرفتن از الفاظ تکراری همچون سید، حاجی و جلوه‌های بصری پر مصرف مثل توپ و تانک که در آثار مرتبط با دفاع مقدس به وفور نمایش داده شده، سعی دارد احیاگر اسطوره‌هایی از سینمای ایران باشد که سال‌هاست به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

"حمید بهمنی" کارگردان فیلم سینمایی "نبردغیرممکن " به خبرنگار دیباچه گفت: قصه این فیلم را حدود ۹سال پیش خواندم و از آن زمان بسیار مصمم شدم تا آن را به قاب تصویر بکشم، چرا که معتقدم "نبرد غیرممکن " قصه جالب و جذابی دارد و مطمئنم اگر تولید نشود متاسفانه سال‌ها بعد افرادی خواهند آمد که اینکار و قصه آن را یا تحریف نموده ویا به غلط مصورسازی می کنند.بنده چون خودم از بچه های جنگ هستم و از نزدیک شاهد موضوع این قصه بوده ام، معتقدم این حقیر، بهترین راوی" نبردغیرممکن " در قالب اثر نمایشی خواهم بود تا بواسطه آن مبحثی از جنگ و دفاع مقدس را برای آیندگان ثبت و ضبط کنم.

«نبرد غیر ممکن» به جشنواره فیلم فجر نمی‌رسد / خانه سینما با فاصله گرفتن از موضع‌گیری‌های سیاسی می‌تواند جریان ساز اتفاقات خوبی باشد 

او افزود: حساسیت بنده به عنوان کارگردان در موضوع وشناخت داستان های حوزه دفاع مقدس، حول این محور می چرخد که‌ داستان و قصه برگزیده برای تبدیل شدن به یک اثر نمایشی، باید بِکر و جذاب باشد تا مخاطب را باخود همراه کند و حتی تاکنون فیلمسازی سراغ پرداختن به موضوع آن نرفته باشد؛البته فیلم سینمایی "نبرد غیر ممکن" نیز اثری اینچنین است یعنی به نوبه خود می کوشد تا در قالب سینمای دفاع مقدس با بهره گیری از جرعه ای از فرهنگ ایثارو شهادت راوی داستان هایی باشد که تاکنون کسی سراغ آن نرفته است.

"بهمنی" ادامه داد: داستان "نبرد غیر ممکن " روایتی از یک نبرد هوایی است که بین خلبانان ایرانی و خلبانان دشمن شکل گرفته و در آسمان رقم می خورد. به عبارتی بیش از ۷۰درصد لوکیشن های این فیلم در فضای آسمان و حدود ۳۰درصد آن نیزدر روی زمین فیلمبرداری می شود؛ در کل بیشتر ماجراهای آن در آسمان ضبط خواهند شد و همین موضوع به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی در برخورداری جذابیت‌های روایی و بصری، برای " نبرد غیر ممکن " را بدنبال داشته باشد.

او گفت : تاکنون هیچ فیلمی از جمله "نبرد غیرممکن "را صرفا برای جذب مخاطب نساخته و نخواهم ساخت، بلکه براساس ادای تکلیف و ادای آنچه که بر روی دوشم است اثری را به تولید می رسانم. چون معتقدم آثار متعلق به سینمای دفاع مقدس سال‌ها بعد از تولید و اکران به کار مردم خواهند آمد نه الان؛ هم اکنون دوره‌ ای است که فیلم های طنز کولاک کرده و فروش های میلیاردی دارند، به هر حال بنده فیلمی نمی سازم که بخواهم مردم را بخنداندم یا گریان کنم بلکه می خواهم پای مردم را به ماجراهایی باز کنم که تاکنون با آنها مواجه نشده اند. در کل می خواهم مردم بدانند که نسل های قبل یا به عبارتی پدران ما، عموها، دایی ها ،پسرعموها،پسرخاله ها ی ما و ....چه کسانی بودند،چطور توانستند با دست خالی با دشمن بجنگند ،در واقع من برای آینده فیلم می سازم نه برای گیشه.

"بهمنی" تصریح کرد:ما در این اثر اسطوره های گمشده سینمای کشور خود را خواهیم یافت؛ اسطوره هایی که سالهاست در سینما فراموش شده اند، اسطوره هایی که افسانه نيستند و واقعیت دارند؛ در واقع در این اثر از شخصیت‌هایی رونمایی خواهيم کرد که با موقعیت اجتماعی، محیط کاری خودشان کاملا همذات پنداری دارند، فیلمنامه ما اگر چه ماجرا محور است، اما شخصیت ها و پردازش آنها ، با کمک داوود امیریان، عبدالله باکیده و همچنین تهیه کننده فیلم آقای سماواتی بسیار درست طراحی شده اند. در واقع سعی کردیم کاراکترها را طوری طراحی و چینش کنیم که شخصیت ها در کنار ماجرا به شکل و شمایل مناسبی دست یابند تا به تبع آن بتوانیم داستان خوبی را ارائه دهیم. در ارتباط با بازیگران نیز سعی کردیم از بازی نقش آفرینانی بهره مند شویم که مخاطب آنها را دوست دارد.

او ادامه داد: فیلم سینمایی "نبردغیرممکن "اثری خوش ریتم است و بدلیل اکشن بودن آن فضایی جذاب و هیجانی خواهد داشت. به طور کل داستان این اثر دقیق، درست و مبتنی بر واقعیت است و قصه آن به گونه ای است که مخاطب را تا انتهای کار با خود همگام و همراه می سازد ،همچنین به لحاظ منطق روایی نیز کاری پرکشش و مخاطب پسند است ،امیدوارم بعد از ساخت و اکران این فیلم، مخاطب نیز چنین نظری را داشته باشد. البته بدون اغراق این کار، اثری خواهد بود که نمونه آن در تاریخچه تولیدات دفاع مقدسی وجود ندارد و در واقع اثری است که در ویترین سینمای ایران ماندگار می شود. در واقع "نبرد غیرممکن "جزو اولین فیلم هایی است که با روایت و فضای روایی بکر، ترسیم گر فرهنگ دفاع مقدس خواهد شد.

کارگردان "نبردغیرممکن "اظهارداشت: ماجراهای "نبرد غیرممکن "در دهه ۶۰ روایت می شود و با اشاره ای نمادین به زمان حال پیش می رود؛ چون برخی مخاطبان، دهه ۶۰ را لمس نکرده اند و نمی توانند آن برهه را درک کنند. از این رو ما با فضاسازی و موقعیتی که طراحی کرده ایم او را با خود به دل آن برهه برده و نسبت به داستان این فیلم که نشأت گرفته از واقعیت ها است، به باور می رسانیم ." نبرد غیر ممکن" به هیچ وجه خیال انگیز نیست و ما صرفا با دراماتیزه کردن آن ماجراها را برای مخاطب مصور می کنیم و به تعبیر ما مخاطب ارتباط خوبی با این فیلم برقرار خواهد کرد.

او افزود:این فیلم داستان تازه ای است که بدور از هر شعارزدگی به روی پرده خواهد آمد و به عبارتی با الفاظی چون حاجی، سید و نیز جلوه های بصری توپ و تانک بیگانه است؛ چون کار کاملا در آسمان پیش می رود و مملو از داستان های خارق العاده ای است که برای مخاطب تعجب برانگیز خواهد بود.در کل یکی از دلایلی که زمینه تصویب و موافقت تولید اینکار را با گذشت ۹سال تلاش رقم زد، بِکر بودن قصه اش بود نه شعاری بودنش؛ چون فیلمنامه آن با انگیزه های مفهومی و ارزشی نوشته شد. همچنین هم اکنون تمام مراحل قانونی، مالی و اعتباری در راستای آغاز تولید فیلم سینمایی نبرد "غیرممکن "را انجام داده ایم و فقط برخی خرده کارها باقی مانده که نیاز است حتما انجام شوند در واقع این اثر پروانه ساخت خود را دریافت کرده و مجوز و موافقت حوزه دفاع مقدس، ارتش، فارابی و حتی بنیاد شهید را نیز دریافت کرده و انشالله کار بزودی مقابل دوربین خواهد رفت اما در مسیر تولید با چند مبحث مواجه ایم که باید مرتفع گردد به هرحال علی رغم اینکه تلاشمان براین است تا کار به جشنواره فیلم فجر برسد. اما بعید می دانم چنین اتفاقی بیافتد چون "نبرد غیر ممکن" کار بسیار سختی است و مهندسی خاصی دارد و در کنار امکانات خاص از ویژوال های ویژه ای نیز بهره می برد که حتما باید بر روی کار اعمال گردند البته برای تولید باید عازم چند شهر شویم و همین موارد توام با عدم گفتگو با بازیگران انتخابی ، کار تولید را مشکل و طولانی خواهد کرد از این رو به احتمال زیاد به جشنواره فیلم فجر امسال نخواهیم رسید.

او ادامه داد: بخش اعظمی از ماجرای این فیلم پیرامون خلبانان نیروی هوایی است و بخش دیگری از کار به دلاورمردان صنعت نفت باز می گردد و قسمتی از نبرد غیرممکن نیز به مدیریت کلان فرماندهی کل جنگ در زمان دفاع مقدس خواهد پرداخت و جزیره خارک، بندعباس، بوشهر، تهران اصفهان و شهرهای از لوکیشن های" نبردغیرممکن " هستند.

کارگردان تولیداتی چون "دولت عشق"،"یکی از میان ما"و زائرسرای ممتاز در پایان، در باره حضور علی دهکردی بر منصب مدیرعاملی خانه سینما بیان کرد: علی دهکردی از دوستان بنده هستند و در یکی از تولیداتم نیز به ایفای نقش پرداخته اند و من او را قلبا دوست دارم و درباره مدیرعاملی خانه سینما به آنچه که اطمینان دارم آن است که با ورود علی دهکردی به این حوزه، پاس کاری هایی که در عرصه مدیر عاملی خانه سینما به هر دلیلی وجود داشت،پایان خواهد یافت،در واقع خانه سینما هم اکنون اولین کاری که باید انجام دهد آن است که از موضع گیری های سیاسی و غلط به نفع گروه هایی که علیه نظام هستند و آشفتگی در سینما را رقم می زنند فاصله بگیرد. در کل خانه سینما باید بر روی صنوف خود ، بخش مستضعف و هنرمندان خانه نشین شده و کسانی که امنیت کاری ندارند وبه سختی روزگار سپری می کنند، متمرکز شود وگرنه، بیانیه سیاسی دادن، موضع گیری کردن و حاشیه سازی هیچ فایده ای ندارد. از این رو مطمئن هستم آقای دهکردی از این قائده مستثنی است و به نظرم خواهد توانست اتفاقات خوبی را جریان سازی کند. البته اگر اجازه دهند و قضیه خانم برومند برای ایشان نیز تکرار نشود.

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار